Digital Food

Digitalisering verandert relaties en productontwikkeling

Producten zijn data. Waar ze vandaan komen is data. Hoe ze door de keten reizen is data. Klanten zijn data. Wie al die gegevens gaat gebruiken, brengt een proces van diepgaande verandering in de voedselketen op gang.

In plaats van een keten die grondstoffen produceert, verwerkt en aanbiedt voor consumptie, ontstaat een volledig datagedreven keten. Dat verandert relaties tussen partijen. Voortdurend zullen nieuwe producten en proposities ontstaan. Ik geef je een eerste kijkje in de toekomst van de voedselketen.

Lees verder

Restauranthouder kan flink verdienen door zijn voedselverspilling

Naar schatting komt een derde van het eten dat we produceren niet op het bord. In Nederland alleen komt 700 miljoen kilo eetbaar voedsel in de vuilnisbak terecht. Olaf van der Veen, van Zero Foodwaste, ontwikkelt met artificial intelligence beeldherkenningstechnologie om voedselverspilling in de horeca in kaart te brengen.

Lees verder

Too Good To Go redt Horecava-eten van verspilling

Ieder jaar, bij de Horecava, worden dagelijks containers vol overgebleven etenswaren weggegooid. Joost Rietveld, directeur van de Nederlandse tak van de anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go, vertelt hoe zijn organisatie dit jaar hielp minder van al dat kostelijk goed te verspillen.

Lees verder

In een wip de winkel weer uit en meer kopen

De winkel inlopen, je boodschap pakken en weer naar buiten zonder langs de kassa te gaan. Winkeldiefstal? Nee, het ideale scenario voor een supersnelle winkelafhandeling. “Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast.” Het leven

Lees verder