“Ja, wat is digital food eigenlijk?”, kaatst Fischer de bal terug. “Zijn het schermen in de winkel? IT? Block Chain? Data-analyse? Online bestellen? Die digitalisering is voor iedereen anders. Ik zie digital als de mogelijkheid om bedrijfsprocessen beter te laten verlopen, zoals de automatisering van distributiecentra of de kassaloze winkel van AH, ontwikkeld door AiFi.”

“Digitalisering is nu een hype. Terwijl we toch blijven eten. Het is je basisbehoefte. Daarin kunnen geen enorme veranderingen plaatsvinden. Als ik kijk naar mijn oma, bij haar werden alle producten thuis gebracht met paard en wagen. De verkoper wist gewoon dat zij iedere week 5 flessen melk nodig had. In die zin is Picnic niets anders dan een SRV-wagen.”

“We moeten onderscheid maken tussen de hype die het nu is, en de revolutie die er op de lange termijn zeker aan gaat komen”, zegt Fischer. Hij verwijst naar de wet van Amara. Volgens technologiedenker en futuroloog Roy Amara overschatten we de impact van technologie op korte termijn en onderschatten we het effect op de lange termijn. “We denken dat de wereld heel snel op zijn kop gaat, maar dat valt op korte termijn wel mee.”

“In de basis verandert er weinig, maar natuurlijk beïnvloedt digitalisering onze levens”, vult Fischer aan. Hij geeft als voorbeelden instore navigatie van AH en digital experience-elementen, waarmee je klanten aan merken kunt binden. “Digital geeft de mogelijkheid om voedselproductie op de beste manier af te stemmen op en aan te bieden aan de klant.” Personalized food is daarvan een voorbeeld. “Ik verwacht dat mensen gaan kijken naar wat voedsel voor hun gezondheid betekent. Op basis van bloedwaarden en DNA verwachten ze persoonlijk voedseladvies. Op dit moment werkt dat nog niet goed maar de ontwikkelingen gaan snel.”