Digital Food

3 miljoen Nederlanders hebben afgelopen jaar online boodschappen besteld

3 miljoen Nederlanders hebben afgelopen jaar online boodschappen besteld

Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7300 Nederlanders.

Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. Het einde van de groei is volgens Multiscope nog niet in zicht. Meer dan één op de vier consumenten is van plan om ook het komende jaar online boodschappen te bestellen.

De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen en tijdsbesparing.

Online boodschappen doen is nog niet door alle leeftijdsgroepen massaal ontdekt. Vijftigplussers kiezen minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen.

Picnic is vooralsnog de grootste stijger van alle online supermarkten. Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25 procent). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23 procent), PLUS (9%) en Coop (3%) voor. Ondanks een daling van 11 procent is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt. Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic.

Foto Pixabay