Digital Food

Rechtstreeks van de pindakaasproducent naar de pindakaasconsument

Rechtstreeks van de pindakaasproducent naar de pindakaasconsument

Te midden van het thuisbezorggeweld van gevestigde supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en online super Picnic meldde zich vorig jaar een nieuwkomer: de app Stockon. Het platform draait om data. Die helpen consumenten aan bestelgemak en fabrikanten aan inzicht en voorspelbare orders. Foodlog sprak met Stephan Bosman, oprichter van Stockon.

In februari 2018 ging de online boodschappendienst Stockon van start, een relatief late speler in de online boodschappenservice.

Het bedrijf begon met alleen houdbare producten van A-merken, maar bezorgt ondertussen ook verse producten, zoals groente, fruit en zuivel, aan huis.

Stockon probeert zich op verschillende manieren te onderscheiden. De bezorgservice komt bij je thuis, waar je huis ook staat. Terwijl de elektrische wagentjes van Picnic alleen langskomen in de steden waar de bezorgdienst actief is, bereikt Stockon alle uithoeken van Nederland dankzij de samenwerking met de logistieke grootmacht PostNL die koelvers bezorgt. Verder streeft Stockon naar CO2-neutrale bezorging door zo veel mogelijk elektrische bezorgbusjes te gebruiken en de CO2-uitstoot ‘af te kopen’ door bij te dragen aan klimaatneutrale projecten.

Bij regelmatige bestellers leert het Stockon-algoritme ook nog eens het koopgedrag en voorspelt wat de klant tweewekelijks in huis wil halen. Heel verrassend is de dienst dus niet.

Groei en bloei van online boodschappen
Het model werkt. “Het groeit als een speer” vertelt Stephan Bosman. Begonnen met 6 medewerkers, heeft Stockon na een jaar meer dan 20 man in dienst. “Aan het einde van het jaar 2019 hopen we 60 man in dienst te hebben.”

 

Bron: Foodlog, 8 mrt 209