Digital Food

In een wip de winkel weer uit en meer kopen

In een wip de winkel weer uit en meer kopen

De winkel inlopen, je boodschap pakken en weer naar buiten zonder langs de kassa te gaan. Winkeldiefstal? Nee, het ideale scenario voor een supersnelle winkelafhandeling.

“Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast.” Het leven van moderne consumenten lijkt zich helemaal te voegen naar het lied van Herman van Veen.

Voor een rij bij de kassa hebben we geen tijd, laat staan voor een praatje met de kassa-medewerker. Dus installeren supermarkten allerlei technologie om hun klanten maar zoveel mogelijk ter wille te zijn. In Nederland kan Albert Heijn to go dat nu ook, zonder zelfscanner of zelfscankassa.

Bij de twee AH to go-vestigingen in het Amsterdamse AMC kun je met je aankoop meteen de winkel weer uitlopen. En vanaf volgende week kan dat ook bij de AH to go op Amsterdam CS. Alles wat je nodig hebt is de nieuwe tap to go-pas. Die tik je tegen het gedigitaliseerde prijskaartje van het product dat je koopt en, hop, na 10 minuten schrijft AH het bedrag van je rekening.

Met de nieuwe ultrasnelle betaaltechnologie haakt Albert Heijn in op de trend om het winkelbezoek aangenamer en sneller te maken en het ‘betaalobstakel’ te verkleinen.

Kassa van $1 miljoen
In Amerika gelooft Amazon daar ook heilig in. De online retailer zou de komende jaren 3.000 kassaloze winkels in Amerika willen openen om haastige stadse shoppers zonder kassa van een snelle hap of boodschap te voorzien. Het zal Amazon zo’n $3 miljard kosten, verwachten kenners. Want Amazon stopt voor een miljoen dollar aan technologie in één zo’n kassaloze winkel.

Dat doet Albert Heijn stukken zuiniger. De Zaanse super gebruikt een pasje en een smartphone-toepassing (vooralsnog alleen Android). Bovendien hoeven volgens Jan-Willem Dockheer, directeur van AH to go, de kassa-medewerkers bij de AH to go’s niet voor hun baan te vrezen. Die gaan juist “midden in de winkel staan en klanten helpen”.

Geen diefstal, hogere verkopen
Creëert al dat pakken en wegwezen niet de ideale gelegenheid voor winkeldiefstal? Albert Heijn denkt van niet.

De super verwacht dat de tijdwinst en het gemak voor de klant zoveel extra omzet gaan opleveren dat die de eventuele diefstal compenseert, schrijft de Volkskrant. Bij supermarktketen Spar University, die eerder dit jaar een vergelijkbaar systeem invoerde in zijn winkel te Utrecht, blijkt het inderdaad zo te werken. Klanten die het systeem gebruiken, kopen meer en het diefstalpercentage is niet gestegen, aldus de NOS.

Zo ziet ‘tap to go’ er in de praktijk uit:

Bron: Redactie Foodlog – 26 sep 2018