Digital Food

Amazon vindt eten verkopen opnieuw uit en brengt 3,5 miljoen banen in gevaar

Amazon vindt eten verkopen opnieuw uit en brengt 3,5 miljoen banen in gevaar

Amazon vindt eten verkopen opnieuw uit en brengt 3,5 miljoen banen in gevaar

Amazon is van plan voor 2021 3.000 kassaloze Amazon Go-winkels te openen in de Verenigde Staten. Het plan zet niet alleen de supermarktwereld op zijn kop, maar ook die van de snelle hap.

Sinds online retailer Amazon vorig jaar de luxe Amerikaanse biologische supermarktketen Whole Foods overnam voor $13,7 miljard, houden supermarktorganisaties Amazon met argusogen in de gaten.

Via Bloomberg werd bekend dat Amazon de komende jaren circa 3.000 kassaloze winkels wil openen. Dat maakt de klassieke supermarktbedrijven nog eens extra nerveus. Amazon-topman Jeff Bezos vindt altijd alles opnieuw uit en dus ook het verkopen van boodschappen in winkels met een dak-en-een-deur opnieuw uitvinden. “Als we een ‘me-too’-product bieden, gaat het niet werken,” zei Bezos onlangs nog.

Niet meer in de rij voor snelle gemakshap
En dus experimenteert de online retailer er al jaren op los, zowel online als offline. Met de uitrol van de kassaloze winkel mikt Bezos op een specifiek nieuw segment. Hij wil het kopen van lunch- en avondeten in drukke steden opnieuw uitvinden. Het moet makkelijker, sneller en leuker. En dat betekent dat dit keer niet alleen de supermarkten, maar ook de convenience stores en hippe broodjeszaken zich zorgen moeten maken. “Amazon richt zich op dichtbevolkte stedelijke gebieden met veel jonge, drukke, welvarende bewoners die bereid zijn om iets meer uit te geven aan eten van een betere kwaliteit dan ze voor een typische fast-foodmaaltijd kwijt zijn,” aldus een van de anonieme bronnen. De winkels gaan een snelle hap, vers lunchbroodje, salade of snacks voor tussendoor verkopen. Nooit meer wachten, nooit meer in de rij, want bij de kassaloze winkel pak je wat je hebben wilt en loop je meteen weer naar buiten.

Dalende koersen, verdwijnende banen
De VS telt momenteel zo’n 155.000 ‘convenience stores’, kleine kruideniers- of gemakswinkels, veelal gecombineerd met een benzinestation. Amazon Go kan 1,9% van deze markt in handen krijgen met de 3.000 extra winkels. Ook schaart Amazon zich met een dergelijk aantal vestigingen onder de grotere winkelketens. Amerika’s grootste supermarktketen, Walmart, heeft ruim 4.000 winkels. Het uitlekken van de plannen, liet de beurskoersen van de grote ketens Walmart, Target en Kroger meteen met een paar procent dalen. Ook het in de VS actieve Nederlandse-Belgische Ahold Delhaize werd geconfronteerd met een koersdaling.

Kassaloze winkels kunnen ook een zorgwekkende ontwikkeling betekenen voor de 3,5 miljoenAmerikanen met een kassabaantje. Zou de kassa, niet alleen bij Amazon, maar overal vervangen worden door nieuwe technologieën, dan raakt dat 2,3% van de Amerikaanse arbeidsmarkt. Al zal dat zo’n vaart nog niet lopen, suste Bloomberg al bij de opening van de eerste kassaloze winkel.

Consumentendata
Die eerste kassaloze winkel die Amazon begin dit jaar in Seattle opende, kostte alleen al aan hardware $1 miljoen. Analisten van Morgan Stanley schatten de investering voor 3.000 kassaloze winkels tussen de $0,5 en $3 miljard. De uitrol zal dan ook geleidelijk plaatsvinden: 10 winkels dit jaar, nog eens 50 volgend jaar en in 2021 moeten het er dan 3.000 zijn. De zich opbouwende schaalgrootte en centrale keukens zullen de kosten steeds verder omlaag drukken.

Klant beter leren begrijpen
Drie miljard is zelfs voor Amazon, met een omzet van $200 miljard, geen kleine investering. Toch zijn beursanalisten positief. De voordelen van meer inzicht in het koopgedrag zullen uiteindelijk zwaarder wegen dan de kosten. “De technologie en het aanbod van Amazon Go draagt bij aan het opbouwen van diepere, meer geïntegreerde relaties met consumenten, met als doel het verzamelen van data en het begrijpen van de klantvraag en de intentie van de consument om uiteindelijk te komen tot een hoger/frequenter aankoopgedrag,” leggen de Morgan Stanley-analisten uit. “Na verloop van tijd zou Amazon al deze data moeten kunnen gebruiken voor een meer klantgerichte fysieke winkelervaring en meer opbrengsten voor Amazon.”

Bron: Redactie Foodlog – 22 sep 2018